John Bolton kitabı: Çin, Donald Trump’ı utandırmak için seviyor, ancak Xi Jinping ile ilgili parçalar değil

Bu da doğru Çin’deDevlet medyasında Bolton’un sergilenmesinin birçok detayını oynamaktan mutluluk duyuldu. Ancak, “Olduğu Oda” nın her bölümü Büyük Güvenlik Duvarı’nın arkasında bu kadar lezzetli sayılmaz.
Bolton’un, Trump’ın Çin Cumhurbaşkanı Xi Jinping’den yeniden yardım istediği ve Sincan’ın Müslüman çoğunluk bölgesindeki kitlesel gözaltı kampları için onay verdiği yönündeki iddialarına gelince, Çin medyası büyük ölçüde sessiz kaldı. Ülkenin diplomatları da aynı şekilde sıkı sıkıya sarıldı, Dışişleri Bakanlığı sözcüsü Zhao Lijian sadece Çin’in ABD seçimlerine müdahale etmeye “niyeti olmadığını” ve Trump yönetiminin Pekin’in Sincan’daki konumunu “açıkça anladığını” söyledi.
Bu ifadeler CNN’den gelen bir soruya yanıt olarak 18 Haziran’daki bir basın toplantısında yapıldı, ancak etkinliğin resmi bir transkriptinden kayda değer bir şekilde eksik Dışişleri Bakanlığı tarafından yayınlandı. MOFA transkriptleri genellikle hassas konularda sorular çıkarır.
Bolton’un Sincan hakkındaki iddialarının ve ana akım Çin medyasında seçim müdahalesinin tek kapsamı, yabancı bir kitleye yönelik devlet destekli milliyetçi tabloid olan İngilizce Global Times’da ortaya çıktı. Kağıt sanık Bolton, Pekin’i “lekelemek” ve “ABD iç politikasının sularını daha da çamurlamak” isteyen “Çin karşıtı bir hardliner” olmak.

Çevrimiçi sansür

Bolton’un Çin’deki vahiyleriyle ilgili sınırlar konuyu kapsamamanın ötesine geçiyor: kitabın Çin internetindeki en büyük iki platformda sansürlendiğine dair tartışmalar var.

Twitter benzeri bir hizmet olan Weibo’daki kullanıcılar, kitaba yorum yapamayacaklarından veya kitaptan pasaj paylaşamayacaklarından şikayet ederken, Çin’in en büyük mesajlaşma uygulaması WeChat’te Bolton hakkındaki yayınlar gizli veya silinmiş gibi görünüyordu. CNN, kitap kapağının ekran görüntüsünü WeChat’e yükleyebildi, ancak ortaya çıkan yayını hiçbir kişi göremedi.

Çin medyasında raporlar da dahil olmak üzere kitap hakkında bazı yayınlara izin verildiği için sansürü tam olarak neyin tetiklediği belirsizdir.

Pekin’de bir ofis çalışanı olan Yan Duan, bir grup mesajında ​​kitabın PDF’sini paylaştıktan sonra WeChat hesabından kilitlendiğini söyledi. “Bu WeChat hesabının yanlış bilgi yaydığından şüphelenildiği için mevcut giriş devre dışı bırakıldı.”

“Bir arkadaşım kitapla ilgilendiğini ifade etti, bu yüzden dosyayı doğrudan iletebileceğimi düşündüm,” dedi WeChat’in kendisiyle başka bir temastan aldı. “Görünüşe göre bir sansür penceresi var. Dosya daha önce paylaşılabilirdi. Fakat daha sonra mesajların gizlendiği veya gönderenin benim gibi başladığı birçok olay duydum.”

Sırasıyla Weibo ve WeChat’i işleten Sina ve Tencent temsilcileri, yorum talebine yanıt vermedi.

‘ABD’ye sorun’

Büyük Güvenlik Duvarı – ve genel olarak Çin sansürü – bir kara kutudur ve herhangi bir bloğun kesin amacının, ister sansürcünün işi, ister kapsama alanını kontrol etmek için yukarıdan aşağıya bir sipariş olsun, tespit edilmesi zor olabilir.

Bu, özellikle bazı tartışmalara izin verilen bir konu için geçerlidir, ancak bazı unsurlar sınırlıdır.

Çin Nikkei gazetesi genel müdürü Tetsushi Takahashi’ye göre, Japon kamu yayıncısı NHK hakkında Bolton hakkında bir rapor Çin’de karartıldı. CNN de dahil olmak üzere yabancı televizyon kanalları bu şekilde sansürlenir.

“Salı günü yayınlanan kitabın Çin lehine çalıştığını düşündüm. Sonuçta Bolton, Trump’ı cumhurbaşkanlığına uygun bulmuyor,” Takahashi bu hafta yazdı. “Çin Devlet Başkanı Xi Jinping’den daha fazla Amerikan çiftlik ürünü satın almasını istediğinde Haziran 2019’da ABD-Çin zirvesinde Trump’ı gösterdiklerinde yem kesildi. Xi’nin gizlemek isteyebileceği bir şey var: Çin lideri Bolton’a göre, yeniden seçileceği varsayılarak Trump ile altı yıl daha çalışmak istiyordu. Ancak Xi’nin cumhurbaşkanı olarak ikinci dönemi Mart 2023’te sona eriyor. ‘Altı yıl daha, Xi’nin zaten bir uzantıya güveniyor olduğu anlamına geliyordu. ”
Çin’in tartışmanın Pekin’e değil Trump’a odaklanmayı tercih edeceği açık. Bolton ile ilgili bir soruya cevaben Dışişleri Bakanlığı çevrimiçi yayınladısözcüsü Zhao, “ABD tarafında kitapta belirtilenleri sormanız gerekebilir.”

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir