Türk yayıncı, iktidardaki Adalet ve Kalkınma Partisi ile aynı hizada olması için baskı altındaydı

Olay TV’nin bir Türk muhalefet ağı olarak kısa dönemi, Türkiye’nin medyasının hükümet kontrolündeki organlara olan güvenini vurgulayarak resmi anlatıya uymak için baskı yarattı.

Ağ, lisans sahibi eski Bakan Kavit Çağlar’ın projeyi durdurmasından toplam 26 gün önce yayın yaptı ve haberlerin Kürt yanlısı HDP’ye yönelik fazla önyargılı olduğunu söyledi.

Ancak, Olay TV’nin o zamanki baş editörü Süleyman Sarılar, Çağlar’ın değişiklik yapmak için hükümetin baskısı altında olduğunu söylerken, eski merkez sağ siyasetçinin iddiasını yalanladı.

Ağın kapatılmasından birkaç gün sonra, gazeteci İsmail Saimaz söylentilerden bahsetti Çağlar’ın başkente çağrıldığı ve yayıncı Nevchin Mengo ve muhabir Alikan Uludağ da dahil olmak üzere sol eğilimli çalışanları kovması ve onların yerine hükümet yanlısı Kanal 7’nin dış haberler müdürü Taha Dağlı ve ekibini getirmesi “tavsiye edildi”.

Araştırmacı gazeteci, eski HDP üyesi ve şu anki bağımsız milletvekili Ahmed Shaik tweeted Benzer şekilde, Chaglar’ın şirketlerine el koyma tehdidi aldığını söyledi.

Olay TV ülke çapında yayına başlamadan önce Eylül 2019’da ana muhalefetteki Cumhuriyet Halk Partisi’nin (CHP) ünlü İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Akram İmamoğlu’nun ağa katkıda bulunduğu iddiaları ortaya çıktı. İmamoğlu bu iddiayı yalanladı Sonra dedi Olay TV, ortağı olsaydı kapanmaktan kurtulabilirdi.

Olay TV’nin lisansı Çağlar’dan geldi ve ilk sermaye yatırımı, ağ binası, ekipman ve personel dahil olmak üzere lojistik altyapı sağlamayı kabul eden girişimci Hossein Köksal’dan geldi. Yayın başladıktan sonra Çağlar, yayın başladıktan sonra hisselerini Köksal’a devretmeyi planlıyordu. Sarılar, Voice of America’yı anlattı.

Türkiye’de Radyo Televizyon Üst Kurulu’ndan (RTÜK) yayın lisansı almak giderek zorlaştığından bu hazırlık gerekliydi. Gazeteci Ezel Şahinkaya, VoA’ya şunları yazdı: “Teorik olarak lisans, RTÜK gerekliliklerini ve uygun dokümantasyon dosyalarını sağlayan bağımsız bir porta verilmelidir.” Ancak durum her zaman böyle değildir ve RTÜK “siyasi müdahale nedeniyle tarafsızlığı ve bağımsızlığı yerine getiremeyebilir.”

Komisyon, Meclis’teki parti grupları tarafından sahip oldukları sandalye sayısı ile orantılı olarak aday gösterilen dokuz üyeden oluşur. Bu demektir ki, iktidardaki Adalet ve Kalkınma Partisi 2002’de iktidara geldiğinden beri, parti her hükümet gibi RTÜK’ü kontrol ediyordu.

İnsan Hakları İzleme Örgütü’nden (HRW) Emma Webb-Sinclair, RTÜK’ün yapısını “sorunlu” olarak nitelendirdi, çünkü böyle bir hükümet kontrolüne izin verdi.

RTÜK Direktörü Abu Bakir Shaheen mayıs ayında söyledi Türkiye Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın kendisine hiçbir emir ve öneri vermediği, ancak bu tür talepleri doğrudan emir olarak değerlendirecektir.

Eski RTÜK üyesi Faruk Bildirici’ye göre RTÜK, hükümete sadakatsiz buldukları kişiler için keyfi barikatlar kurdu.

Sarılar VoA’ya, hükümet departmanlarının Çağlar’dan Olay TV’de ekiple ilerlememesini istediğini söyledi.

HDP’nin konuyla ilgili soruları cevapsız bırakıldı ve hükümet yetkilileri konu hakkında yorum yapmayı reddetti.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir