Türkiye depremi: Hayatta kalanlar sokaklarda korku içinde yaşıyor

• Anna Foster’ın yazdığı
  • BBC News, Samandağ, Güney Türkiye

Fotoğraf başlığı,

Songül Yosesoi’nin evi, bir ay önce meydana gelen 6,4 büyüklüğündeki depremde yıkıldı.

Songül Yücesoy bulaşıkları, bulaşıkları ve çatal-bıçakları özenle sabunla yıkar, baloncukları durulayıp kurumaya bırakır. Dışarıda, harap olmuş evinin gölgesinde oturması dışında olağanüstü bir manzara değil.

Endişe verici bir açıyla eğilmiş, pencere çerçeveleri asılmış ve paslı demir çatının büyük bir kısmı şimdi bahçede duruyor.

Türkiye ve Suriye’deki yıkıcı depremlerden bir ay sonra hayatta kalanlar belirsiz bir gelecekle karşı karşıya. En ciddi sorunlarından biri yaşayacak güvenli bir yer bulmaktır. Şu anda en az 1,5 milyon insan evsiz ve onlara yeterli barınak bulmanın ne kadar süreceği belli değil.

Bu arada, Türk afet kurumu Avadh, yaklaşık iki milyon insanın deprem bölgesini terk ettiğini söylüyor. Bazıları ülkenin başka yerlerinde arkadaşlarıyla veya sevdikleriyle yaşıyor. Bölge dışına yapılan uçuşlar ve trenler, ayrılmak isteyenler için ücretsizdir.

Ancak Akdeniz kıyısına yakın Samandağ kasabasında Songül ve ailesinin hiçbir yere gitmediği açık. “Bu bizim için çok önemli. Bundan sonra ne olursa olsun -ev yıkılsa bile- burada kalacağız. Burası bizim evimiz, biz yaşadık. Sahip olduğumuz her şey burada. Gitmiyoruz.”

Fotoğraf başlığı,

Ölümcül deprem bölgedeki mülkleri yok etti ve binlerce aileyi yerinden etti.

Samandağ’da her yerde çadırlar açılıyor ama daha fazlasına ihtiyaç var

Değerli mobilyalar evden dikkatlice çıkarılmış ve dışarıya yerleştirilmiştir. Cilalı ahşap yan sehpanın üzerinde tatil hatırası, Türkiye’nin tatil beldesi Kuşadası’ndan deniz kabuklarından yapılmış bir resim duruyor. Büyük bir portakalın üzerinde sürünen beyaz küflü bir kase meyve var. İçeride normal görünen şeyler, sokakta otururken tuhaf ve yersiz görünüyor.

Şu anda tüm aile, yıkılan evlerinden sadece birkaç adım ötede üç çadırda yaşıyor. Orada uyurlar ve yemek yerler, küçük kamp ocağında pişen yemeği paylaşırlar. Banyodan bir tane bulup derme çatma bir ahşap kulübeye sığdırmaya çalışsalar da düzgün bir tuvalet yok. Küçük bir duş alanı bile oluşturmuşlar. Ancak hepsi çok basit ve alan ve mahremiyet eksikliği aşikar. Bu çadırlar sıkışık ve sıkışık.

Songül için sancılı bir ay oldu. Depremde 17 yakını hayatını kaybetti. Ablası Tülay resmen kayıp. Bana, “Hala enkazın altında olup olmadığını bilmiyoruz” dedi. “Cesedinin taşınıp taşınmadığını bilmiyoruz. Bekliyoruz. Yas tutmaya başlayamıyoruz. Kayıp cesedimizi bile bulamıyoruz.”

Fotoğraf başlığı,

İskenderun’da halk tren vagonlarında banklarda uyuyor

Songül Hüsameddin’in damadı ve 11 yaşındaki yeğeni Lozan, İskenderun’da uyudukları sırada apartmanın üzerine çökmesi sonucu hayatını kaybetti. Evlerinden geriye kalanları, genişleyen bir bükülmüş enkaz yığınını ziyaret ettik. Komşular bize üç apartmanın düştüğünü söylediler.

Songol sakin sakin “Lozan’ın cenazesini buraya getirdik” diyor. “Onu morgdan aldık ve Samendec’te yanımıza gömdük. Hüsameddin meçhul mezarlığa gömüldü ve adını orada bulduk.”

Tolay’ın hala aktif olan Facebook profilinden gülümseyen ailenin fotoğrafı, kollarını birbirine dolamış, birbirine bakıyor. Lozan kırmızı bir balonu sımsıkı tutar.

Depremin neden olduğu yerinden edilme krizi, kalan güvenli alanların gerçekten olmaması nedeniyle çok şiddetli. 160.000’den fazla bina çöktü veya ciddi şekilde hasar gördü. Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı, en az 1,5 milyon insanın hala deprem bölgesinde olduğunu ancak yaşayacak yerleri olmadığını tahmin ediyor. Gerçek rakamı bilmek zor ve çok daha yüksek olabilir.

Sınıflar geliyor ama çok yavaş. Geniş kamp alanlarından harabeler arasında noktalı tek kamplara kadar her yerde çadırlar ortaya çıktı. Hala yeterince var. Türk Kızılayı’nın vergi mükellefleri tarafından finanse edilen çadır stokunun bir kısmını – maliyetine de olsa – bir hayır kurumuna sattığı haberi, onları hüsrana uğrattı ve öfkelendirdi.

Bazı şehirlerde insanlar hala kamu binalarında yaşıyor.

görüntü kaynağı, Anna Foster/BBC

Fotoğraf başlığı,

Afetten haftalar sonra aileler birlikte çadır paylaşıyor

Adana’da bir voleybol sahasına yayılmış battaniye ve şiltelerde uyuyan ailelerle karşılaşıyorum. Kıyı kenti İskenderun’da, tren istasyonunda park etmiş iki trenle evlerini yapıyorlar. Koltuklar yatak oldu, bagaj rafları kişisel eşyalarla dolu ve oradaki personel her şeyi düzenli ve düzenli tutmak için gerçekten çok çalışıyor. Oyuncak ayı yerine yastığa sarılan küçük bir kızın gözleri yaşlarla dolar. Burası ev değil.

Songül’ün çocukları da mağdur. Oyuncaklar ve oyunlar tehlikeli evlerin içine sıkışmış durumda ve okul yok. “Sıkıldılar ve onları meşgul edecek hiçbir şey yok. Sadece oturuyorlar. Telefonlarıyla oynuyorlar ve şarjları bitince erkenden yatıyorlar.”

Gece çöktüğünde işler daha da zorlaşır. Samandağ’da şu anda elektrik yok. Songol, beyaz çadırına, UNHCR’nin karanlık logosunun üzerine renkli güneş ışıkları yerleştirdi. Kendi ülkelerinde evsizler, mülteci değiller ama yine de her şeylerini kaybediyorlar.

Fotoğraf başlığı,

Songül, artçı sarsıntıların geceleri uykularını kaçırdığı için ailesinin artık korku içinde yaşadığını söylüyor.

Songol, “Lambaları göreyim diye buraya koydum” diyor. “Karanlık olunca korkarız. Elektrik alamamak büyük sorun. Korku çok büyük ve artçı sarsıntıları bütün gece hissediyoruz, bu yüzden uyumak zor.” Eliyle gözyaşlarını silerek ağlamaya başladı.

Eşi Savvas da ekliyor: “Biz özgür insanlarız, özgürlüğe, bağımsızlığa ve evinde yaşayan herkese alışkınız.” “Ama şimdi üç aileyiz, bir çadırda yemek yiyoruz ve bir çadırda yaşıyor ve oturuyoruz.”

“Bizim için her şey yeni, geleceğin ne getireceğini bilmiyoruz. Ve her zaman korku var. Evlerimiz çöktü, sonra ne olacak? Bilmiyoruz.”